مقالات

طرز استفاده از ظروف چدن برای اولین بار

ظروف چدن هم مانند ظروف سنگی به خصوص دیگ سنگی برای اولین بار نیاز به آب بندی و برای چدن نیاز به جلا دادن دارد . اینکار بسیار مهم و تاثیرگذار بر طول عمر استفاده از ظرف و کیفیت آن دارد.

نحوه جلا دادن به ظروف چدن چگونه است؟

جلا دادن یا همان روغن کاری ظروف چدنی قبل از استفاده و برای اولین بار فرایند پلیمریزاسیون انجام می‌شود که باعث می‌شود که سطح ظروف خاصیت نچسب پیدا کند که از آن محافظت می‌کند و پخت و پز در آن راحت و بی دردسر می شود.

جهت روغن کاری و جلا دادن ظروف چدنی

  • ابتدا ظرف چدن را با یک دستمال کاغذی یا هر دستمال نازک دیگری تمام سطح داخل و بیرون ظرف را با روغن حیوانی یا آفتاب گردان چرب کنید.
  • حالا ظرف را در طبقه وسط فر در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد یا روی شعله ی گاز قرار دهید. جهت کثیف نشدن فر زیر ظرف یک سینی قرار دهید که روغن ها داخل فر نریزد.
  • بگذارید ظرف 30 دقیقه در این دما بماند ، تا جلا پیدا کند (تغییر رنگ دهد به مشکی یا قهوه ای سوخته )و برای استفاده آماده شود. بعد از آن با یک دستگیره با احتیاط ظرف را که خیلی هم داغ شده است را از فر خارج کنید.
  • ظرف را در گوشه‌ای قرار دهید تا ۵ دقیقه خوب سرد شود و دمای آن پایین بیاید.

نکته: به هیچ وجه ظروف چدنی را وقتی داغ است زیر آب سرد نگیرید. چون به آن آسیب وارد می شود.

شست‌و‌شوی ظروف چدن:

شست شو، با اب ولرم یا داغ انجام شود و کل فرایند شست شو، بیشتر از ده ثانیه تا دوازده ثانیه نشود. ظروف چدن خالص آقای سنگی، مقاوم در برابر هرگونه خراشیدگی ناشی از قاشق، سیم ظرفشویی و … هستند

نکته مهم در شست‌شو چدن، در نحوه خشک کردن است. در خشک کردن ظروف چدنی ، نباید ظرف را مانند بقیه بقیه ظروف، در اب چکان بزارید. بلکه ظرف چدن‌ را بعد از شست شو، جهت خشک کردن، چند ثانیه بر روی شعله گاز قرار دهید تا سریعا خشک شود.

چه هنگامی باید قابلمه چدنی را جلا دهیم؟

  • وقتی که برای اولین بار می خواهید از ظرف چدن استفاده کنید؛
  • زمانیکه بر اثر استفاده خاصیت نچسب بودن ظرف کم شده و یا کامل از بین رفته است؛
  • زمانی که رنگ ظرف به قرمزی می زند و کهنه شده است؛

2 دیدگاه در “طرز استفاده از ظروف چدن برای اولین بار

  1. بیتا احمدی گفت:

    درود ما از ماهیتابه اقای سنگی خریداری کردیم بعد از اب بندی مشکی شد و استفاده کردیم عالی بود ممنون از اینکه جنس اصل به مشتری میدین و مطمئنا بازهم خرید میکنیم و مشتری میفرستیم براتون،سپاس فراوان

    1. آقای سنگی گفت:

      سلام . خواهش میکنم . به محموعه آقای سنگی لطف دارید . سلامت و تن درست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *