آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه آش ماست شیرازی

طرز تهیه آش ماست شیرازی در دیگ سنگی

آش ماست یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد و روش های بسیار متنوعی طبخ می شود. معروف ترین این آش متعلق به شیراز و تبریز هست. اگر چه ممکن است مناطق دیگر هم این آش را با روش خودشان طبخ کنند.

آش ماست شیرازی از جمله آش ‌های ماست سنتی ایران است و همان طور که از نام آن پیداست اصالت آن به شیراز برمی ‌گردد. آن را می‌ توانید به ‌عنوان پیش‌ غذا و یا یک شام سبک نوش جان کنید. این آش لذیذ می‌تواند گرمابخش شب‌ های سرد و برفی زمستان باشد.

طرز تهیه آش ماست شیرازی در دیگ سنگی

 

مواد لازم برای 4 نفر

پیاز: ۱ عدد

برنج: ۵۰۰ گرم

لپه: نصف پیمانه

ماست ترش: ۱ کیلو

شوید و ترخون: ۵۰۰ گرم

پیاز داغ: ۶ قاشق سوپخوری

گوشت گردن بدون استخوان: ۶۰۰ گرم

 

طرز تهیه آش ماست شیرازی در دیگ سنگی

برای تهیه آش ماست شیرازی ابتدا لپه را پاک می کنیم و در کاسه ای از آب می ریزیم و به مدت ۵ ساعت اجازه می دهیم تا لپه خیس بخورد و ۲ الی ۳ بار آب کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ لپه ها از بین برود.(می توانید این کار را از شب تا صبح انجام دهید)

همین طور ماست را نیز از روز قبل از یخچال بیرون می آوریم و ۱ قاشق نمک به آن اضافه می کنیم و مجددا داخل یخچال قرار می دهیم.

ابتدا گوشت را در قابلمه سنگی می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را پوست می گیریم و می شوییم.

پیاز را از وسط نصف می کنیم و همراه با کمی نمک و فلفل به گوشت اضافه می کنیم و روی مواد  ۷الی ۸ لیوان آب می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا گوشت به آرامی با حرارت ملایم پخته شود.دقت کنید ما به آب گوشت نیاز داریم پس حرارت را نباید زیاد کنیم تا آب گوشت بخار شود.

پس از پخت کامل گوشت، آب آن را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و اجازه می دهیم تا گوشت خنک شود.

لپه را در آبکش می ریزیم و می شوییم و در قابلمه ای می ریزیم و آب گوشت که تقریبا باید ۶ پیمانه باشد را به لپه می افزاییم و و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بپزد.

وقتی لپه نیم پز شد، برنج را می شوییم و به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا با حرارت ملایم کاملا بپزد و له شود. آن وقت کمی نمک روی مواد می پاشیم و سبزی را نیز به مواد اضافه می کنیم (رنگ سبزی حفظ شود)

در این فاصله گوشت را با گوشکوب کاملا له می کنیم و پس از پخت سبزی گوشت کوبیده شده را نیز به مواد آش اضافه می کنیم.

آش را مرتب هم می‌ زنیم که مواد با یکدیگر مخلوط شده و گوشت به طور یکنواخت در آش پخش شود. آش که غلیظ شد و رو به سفتی رفت، شعله را خاموش می‌ کنیم. یکی دو دقیقه هم می ‌زنیم و سپس می ‌گذاریم تا خنک شود. چون داغ بودن آش ممکن است باعث بریده شدن ماست شود.

در پایان ماست را کاملا با آش مخلوط می کنیم و در کاسه سنگی آش ماست آماده شده را می ریزیم و با پیاز داغ تزئین می کنیم.

نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *