آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه قرمه گوسفندی

طرز تهیه قرمه گوسفندی

در قدیم ها که مردم یخچال نداشتند مجبور بودند گوشت مورد نیاز سالانه خود را به صورت قرمه در آورند. بنابراین هر ساله یک گوسفند را در موعد خاصی به طور کامل تبدیل به گوشت قرمه می کردند تا در طی سال گوشت مورد نیاز خود را تامین کرده باشند. طرز تهیه قرمه گوسفندی در این مطلب شرح داده می شود. زیرا همکنون به یاد قدیم ها این نوع غذا در حجم کمتر آماده می شود و طرفداران زیادی دارد.

دیگ سنگی مناسبترین قابلمه برای تهیه قرمه است. زیرا این شرایط طبخ است که موجب می شود گوشت قرمه طعمی خاص داشته باشد. دیگ سنگی با پخش کردن منظم حرارت در تمام سطوح موجب پخته شدن یکنواخت می شود.

طرز تهیه قرمه گوسفندی

پس برویم و در ادامه ببینیم که با مقداری گوشت گوسفندی و یک دیگ سنگی چه کاری می توانیم انجام دهیم.

طرز تهیه قرمه گوسفندی

مواد لازم:

  • گوشت تازه گوسفندی دویست و‌پنجاه گرم
  • پیاز سه عدد متوسط
  • نمک به مقدار دلخواه
  • روغن با مقدار لازم (از روغن محلی هم می‌شه استفاده کرد)
  • آب جوش دو و نیم لیوان

روش طبخ:

تهیه قرمه شامل دو مرحله است، یکی پختن گوشت و مرحله دوم سرخ کردن گوشت

گوشته گوسفندی را باید به قطعه های خیلی کوچک خرد کنید. برای این که بوی ضخم را از ان بگیریم نیاز به پیاز داریم. پیاز ها را داخل دیگ سنگی میریزیم. سپس کمی روغن و آب و گوشت را به آن اضافه می کنیم. پس از جوش آمدن حرارت را کم می کنیم. اجازه می دهیم آرام آرام بپزد. پس از تبخیر شدن کامل آب نمک را اضافه می کنیم. قرمه باید کمی نمکی تر باشد تا مزه خوبی بدهد. پس میزان نمک را نسبت به سایر غاها افزایش می دهیم.

یعنی هر اندازه که همیشه نمک می زدید به غذا نیم پیمانه به آن اضافه کنید.

خب تا این‌جا گوشت کاملا پخته و طعم‌دار می شود، حالا نوبت سرخ کردن گوشت یا به اصطلاح قورمه کردن گوشت می‌رسد. داخل همان قابلمه سنگی با روغنی که از گوشت ها حاصل شده سرخ می‌کنیم تا گوشت رنگ بهتری بگیرد. اگر در همان مراحل اولیه از گوشت چربی دار استفاده کنید، در این مرحله نیازی به اضافه کردن روغن ندارید زیرا گوشت به خوبی روغن پس می دهد. یکی از طعم‌های سنتی که طرفدارهای زیادی دارد همین گوشت سرخ شده در چربی حیوانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *