مقالات

روش ترمیم ترک دیگ سنگی

ترمیم ترک دیگ سنگی

ترمیم ترک دیگ سنگی : به طور کلی ظروف سنگی و دیگ سنگی علاوه بر اینکه جزو سالم ترین و بی ضررترین ظروف برای آشپزی کردن شناخته شده اند و در زمره صنایع دستی کشور عزیزمان قرار گرفته اند. هر ظرفی برای اینکه ماندگار باشد باید به درستی از آن استفاده و نگهداری کرد؛ ظروف سنگی هم مستثنی از بقیه ظروف نیستند و باید از آنها درست استفاده و نگهداری کرد(نگهداری از ظروف سنگی را مطالعه کنید) و اگر مشکلی برای آنها پیش آمد باید بدانیم که چگونه و چطور آن را برطرف کرده تا بتوانیم ظرف را دوباره استفاده کنیم.

ترمیم ترک دیگ سنگی

ترمیم ترک دیگ سنگی

ترمیم ترک دیگ سنگی

اگر دیگ سنگی شما ترک برداشت اصلا نگران نباشید بلکه با استفاده از دو روش زیر می توانید خودتان ترک دیگ سنگی یا همان هرکاره سنگی را تا بخش بسیار زیادی از آن را برطرف کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

روش اول

اولین روش برای اینکه کار ترمیم ترک دیگ سنگی را انجام دهیم این است : داخل ظرف سنگی خود را تقریبا پر آب کنید بعد یک قاشق زرد چوبه همراه یک قاشق نشاسته و یک قاشق رب گوجه فرنگی و همچنین حدود ۲۵۰ گرم دنبه را نیز داخل دیگ سنگی خود بریزید و روی شعله بسیار ملایم بگذارید بماند تا به نقطه جوش رسیده و 10 دقیقه همچنان بجوشد ؛ بعد از آن شعله را خاموش کرده و صبر کنید ظرف کاملا سرد شود بعداز اینکه دیگ سنگی سرد و خنک شد آن را بشوید و استفاده کنید .

روش دوم

سفیده تخم مرغ را با آهک یا پودر خاک همین سنگ مخلوط کنید تا یک خمیر شل بدست بیاد سپس داخل و خارج دیگ سنگی را از هرگونه ماده غذایی تمیز و پاک کنید و سپس این خمیر را هم به داخل و به خارج دیگ مخصوصا نواحی دارای ترک بمالید(مانند ملات درزگیری کنید) و چندین ساعت به آن زمان دهید تا این خمیر کاملا خشک شود . پس از آن دیگ سنگی را کاملا شسته و بگذارید تا خشک شود و بعد از آن استفاده کنید.

چرا دیگ سنگی یا همان هرکاره ترک میخورد؟

  • ظرف را ابتدا آب بندی نکرده و استفاده کرده اید (روش آب بندی ظروف سنگی را مطالعه کنید)
  • در هنگام پخت و پز با ظرف دیزی سنگی آن را روی حرارت و شعله زیاد گاز گذاشته اید. زیرا هنگام پخت پز با ظرف دیزی سنگی باید روی حرارت بسیار ملایم و کم انجام گردد.
  • در هنگام پخت غذا در دیگ سنگی حواستان به مقدار آب تبخیر شده غذا نبوده و آب غذا خشک شده و دیگ سنگی بدون آب و خشک روی شعله بوده است
  • دیگ سنگی خود را سرد و گرم کردید . بگذارید کاملا سرد شود بعد آن را بشویید و یا در حالت سرد روی شعله قرار ندهید.

چند نکته

  • اگر دیگ سنگی شما آب و نم بسیار کمی پس دهد ترک آن کم و در این صورت قابل ترمیم خواهد بود اما اگر ترک زیاد باشد قابل ترمیم نیست و فقط میتوانید آن را در دکور آشپزخانه خود قرار دهید.
  • پس از خرید دیگ سنگی داخل آن آب بریزید و چند دقیقه صبر کنید اگر از دیواره و کف دیگ سنگی آب به بیرون پس داده نشد دیگ سنگی سالم است. اگر ظرف دارای رگه هایی شبیه ترک خوردگی است هیچ ایرادی ندارد.

امیدواریم مقاله ترمیم ترک دیگ سنگی مورد پسند شما بوده باشد. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد ترمیم ترک دیگ سنگی با ما تماس بگیرید.

10 دیدگاه در “روش ترمیم ترک دیگ سنگی

  1. مریم منصوری گفت:

    مقاله ظروف سنگی عالی بود

    1. آقای سنگی گفت:

      سلام ممنونم 😊❤️

  2. توحیدی فرد گفت:

    درود بر شما…. عالی بود- خیر دنیا و اخرت نصیبتون

    1. آقای سنگی گفت:

      ممنونم که محصولات آقای سنگی رو جهت سبک زندگی سالم انتخاب کردین .

    2. حسین گفت:

      سلام چرا به بعضیها اهنربا میچسب بعضیها نه؟اونایی هم ک اهنربا رو جذب نمیکنن ایا برای بدن مفید هستن و اهن بدن رو تامین میکن؟

  3. رضا رمضانی گفت:

    هرکاره ما از رد ترکش آب‌میده چون داغ شده چیکارش کنیم که بشه بازم استفاده کنیم ازش

    1. آقای سنگی گفت:

      سلام
      1. اول از همه باید از جای مطمئن و معتبر خرید کنین تا بهتون سنگ درجه یک بدن
      2. حالا که ترک کرده ابتدا آهک و سفیده تخم مرغ رو با هم مخلوط کنین . خمیر بدست آمده رو از داخل و بیرون به قسمت های درز ترک فشار دهید تا به جسمش رود . سپس محصول سنگی رو 3 روز بگذارید کنار تا خشک شود . و بعد استفاده کنید

  4. مهدیه گفت:

    سلام . ممنونم از مقاله و راهنماییتون . عالی بود . خیر ببینین الهی

    1. آقای سنگی گفت:

      خواهش میکنم 😊🙏

  5. ندا گفت:

    ممنون از مقاله خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *