مقالات

راههای حفظ و نگهداری ظروف سنگی

راههای حفظ و نگهداری ظروف سنگی

شاید نگهداری از هر چیزی که میتونه سلامتی شمارو تضمین کنه براتون خیلی مهم باشه و از اونجاییکه که ظروف سنگی هم با خواص خارق العاده خودش از جمله داشتن آهن و منیزیم فراوان به نوعی ضامن سلامتی شما محسوب میشه آشنا شدن با راههای نگهداری و محافظت از این ظروف هم الزامی میشه. نگهداری ظروف سنگی کار ساده ای است در ادامه به شما آموزش هایی را ارائه میدهید

نگهداری از ظروف سنگی راز و رمز خاص خودش را دارد؛ پس بهتر است به آن‌ها توجه کنید:

  1. از ظروف سنگی به غیر از پخت آبگوشت می‌توان برای تهیه‌ اشکنه، خورش و سایر غذاهای مایع هم استفاده کرد.
  2. هیچ گاه در دیزی سنگی، برنج یا سرخ کردنی طبخ نکنید و دقت داشته باشید که هیچ‌گاه آب غذا خشک نشود.
  3. اگر می‌خواهید ظرف سنگی‌ عمر طولانی‌تر داشته باشد، هیچ‌گاه آن را بیش از ۳ ساعت روی حرارت مستقیم قرار ندهید و از شعله پخش‌کن یا توری استفاده کنید.
  4. اگر به هر دلیلی ظروف سنگی‌ ترک برداشت، کمی سفیده‌ تخم‌مرغ همراه پودر خاک همین سنگ یا آهک را ترکیب و مانند ملات درزگیری کنید. البته از پودر سنگ هم می‌توان استفاده کرد.

آب بندی و چرب کردن با روغن، فقط مخصوص آن ظروفی که قرار هست بر روی گاز و شعله قرار بگیرند (سوپ خوری نوزاد، قابلمه ها و دیگ سنگی، ماهیتابه سنگی و …). پس استکان سنگی، لیوان دمنوش سنگی، هاون و … نیاز به آب بندی ندارند.

استکان سنگی و لیوان دمنوش سنگی، گرم و سرد نشود. درصورتی که میخواهید در آن چای یا دمنوش و قهوه بنوشید، قبل از استفاده، مقدار کمی آب جوش در لیوان ریخته و کمی بچرخانید تا بدنه لیوان به آرامی گرم شود. سپس در آن چای و دمنوش و آب جوش بریزید. بعد از سرد شدن کامل، اقدام به شست و شو کنید.

راههای حفظ و نگهداری ظروف سنگی

راههای حفظ و نگهداری ظروف سنگی

ظروف سنگی، مانند ظروف معمولی که آنها را نصفه پر می کنید، نیستند. برای بالا بردن طول عمر دیگ سنگی، باید هنگام آشپزی آن را کاملا پر کنید. (حدودا فقط نصف بند انگشت یا یک بند انگشت سرخالی باشد). جالب است بدانید با وجود این پر بودن، غذا سر نمی رود و حتی آب غذا کم هم نمی شود. پس با خیال راحت، کاملا پر استفاده کنید. شعله گاز هم، روی کمترین میزان باشد. با این وجود، باز هم غذا در دیگ سنگی حدودا نیم ساعت زودتر نسبت به ظروف معمولی پخته می شود.

جهت خرید دیزی سنگی به صفحه اصلی ما مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *