مقالات

تفاوت دیگ سنگی سیاه و سفید

ساختن انواع ظروف از سنگ نرم یکی از صنایع کهن است. امروزه تنها مرکز مهم این صنعت در ایران، مشهد است. این سنگ ها پس از استخراج از معدن در کارگاه به کمک ابزاری چون اسکنه , تیشه، سوهان، پرگار پرداخت می شدند. سنگ تراش به کمک تیشه ناهمواری های سنگ را می تراشید و از اسکنه جهت خالی کردن درون سنگ بهره می برد و پس از پایان کتیبه های موردنظر را روی ظرف حکاکی می کرد. امروز با وجود تکنولوژی های پیشرفته این کارها با دستگاه سنگ تراشی انجام می شود که هم سهولت کار را به دنبال دارد و هم سرعت ساخت ظروف را افزایش می دهد و هم باعث ظرافت کار و یکنواختی در تولید محصولات می‌شود.

مهم ترین ظرف سنگی که از گذشته تا امروز ساخته می شد دیگ های سنگی بوده است. در گروه تولیدی آقای سنگی علاوه بر دیگ پخت غذا اشیا با ارزش دیگری مانند وسایل آشپزخانه مثل دیزی ، قندان ، قلیان سنگی ، هاون ، آجیل خوری سنگی ، گلدان و اشیا تزیینی و … از این سنگ ساخته می شود.

تفاوت دیگ سنگی سیاه و سفید

سوال اینجاست؟ چه تفاوتی بین دیگ سنگی سیاه و سفید است؟ آیا بین کیفیت آنها هم تفاوتی وجود دارد؟ مطلب زیر را بخوانید تا علت آن را بدانید.

سنگ خامی که ازمعادن مخصوص بیرون می آید، به صورت قطعات بزرگ است. پس از طی فرآیند های دشوار تراشکاری، چکش کاری، پرداخت سنگ، ریزه کاری ها و نقش دادن روی سنگ خام، محصول ظروف سنگی نهایی آماده می شود که به صورت سفید رنگ است.

در واقع، قابلمه سنگی و ظروف سنگی که شما می خرید، می بایست حتما سفید رنگ باشند و در واقع پس از طی مراحل آب بندی، ظرف سنگی سفید رنگ شما، سیاه خواهد شد. پس از آب بندی و تماس روغن با ظرف سنگی، گرد سفید رنگی که در مراحل تراش و ساخت محصول بر روی ظرف سنگی نشسته، برداشته می شود و سیاهی سنگ دیگ سنگی مشخص می شود.

پس بعد از آب بندی ظروف سنگی سفید رنگ، برای همیشه دیگ شما به رنگ اصلی سیاه در خواهد آمد.

تفاوت دیگ سنگی سیاه و سفید

توصیه خیلی مهم: قابلمه سنگی ، دیزی سنگی و ظروف سنگی را، ترجیحا به صورت سفید بخرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *