مقالات

مزایای دیگ های سنگی

مزایای دیگ های سنگی

مزایای دیگ های سنگی بر هیچ کس پوشیده نیست. ظروف سنگی جزو ظروف مناسب برای پخت غذا محسوب می شوند، هر چند این ظروف در حال حاضر چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند. این ظروف از نظر بهداشتی سالمند و تغییر در غذا ایجاد نمی كنند.

در ادامه به مزیت های دیگ های سنگی خواهیم پرداخت:

مزایای دیگ های سنگی

 

چند مزیت این ظروف:

1- سلامتی بدن

دیگ های سنگی سالم ترین ظروف هستند. چون انسان از خاک است اگر ظرف از سنگ و خاک سفالی باشد سنخیت دارد و آرامش دهنده است؛ لذا بهترین ظرف غذا، ظروف سفالی و ظروف سنگی است.

امروزه ظروف تفلون، آلومینیمی، ظروف شیشه ای، ظروف لعابی و ظروف سرامیکی علاوه بر آن که باعث انواع سرطان ها می شوند به مرور قسمتی از بدنه ی این ظروف وارد غذا و بدن ما شده، تاثیر زیان باری بر مواد غذایی که در آن ظروف طبخ می شوند می گذارد.

2- صرفه جویی در سوخت

مزایای دیگ های سنگی این است که غذا در این دیگ سنگی ها با کمترین حرارت به بهترین نحوی پخته می شود. چون ضخامت دیواره های آن زیاد است و جرم آن بیشتر است؛ لذا گرما و انرژی حرارتی بیشتری درون دیواره های آن ذخیره می گردد.

3- گوارا بودن غذا

طعم و مزه غذای پخته شده در ظروف سنگی قابل مقایسه با سایر ظروف نیست و غذای طبخ شده در این ظروف بسیار خوش مزه و خوش طعم است.

4- سرعت پخت

سرعت پخت در دیگ های سنگی زیاد تر از ظروف رایج است و چیزی شبیه دیگ زودپز عمل می کند. هر نوع گوشتی داخل این دیگ سنگی ها با حرارت ملایم دو ساعت خوب می پزد.

در این دیگ ها به دلیل ضخامت دیواره ها و درب آن، توزیع حرارت از تمام جهات به غذا صورت می گیرد و باعث زود پختن آن می شود.

 5- نسوختن غذا

به خاطر نیاز به حرارت کم و نیز سنگی بودن و در نتیجه داغ نشدن زیاد، غذا کمتر می سوزد و در صورت تمام شدن آب غذا مقدار سوختگی غذا کمتر می شود.

6- صرفه جویی در مواد شوینده

دیگ های سنگی بسیار راحت و حتی بدون مواد شوینده و حتی با آب ولرم و سرد به راحتی شسته می شوند. چون غذاهای پخته شده با آن آبکی است کمتر کثیف می شود. همچنین به دلیل کم بودن شعله احتمال سوختن غذا در آن کمتر است و غذا کف آن نمی چسبد.

7- سازگار با محیط زیست

از مزایای دیگ های سنگی این است که چون دیگ های سنگی از سنگ طبیعی ساخته شده است کاملا سازگار با محیط زیست است و هیچ آلودگی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *