آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه کوفته ریزه

طرز تهیه کوفته ریزه در ظرف سنگی

کوفته ریزه یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود.

کوفته ریزه با گوشت چرخ کرده بسیار خوشمزه و لذیذ برای علاقمندان به انواع کوفته می باشد. “کوفته ریزه” را می توان با برنج و یا با نان و سبزی خوردن میل کرد.

طرز تهیه کوفته ریزه

 

مواد لازم

تخم مرغ: ۱ عدد

پیاز: 2 عدد متوسط

گوجه فرنگی: ۲ عدد

روغن مایع: به اندازه کافی

گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم

آرد نخودچی: به اندازه کافی

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

 

طرز تهیه کوفته ریزه

ابتدا ۱عدد پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و با رنده ریز می کنیم و آب اضافه آن را بیرون می ریزیم و در کاسه سنگی پیاز را با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم و تخم مرغ را در پیاله ای می شکنیم اگر از سالم بودن آن مطمئن شدیم به گوشت و پیاز می افزاییم.

فلفل،نمک و زردچوبه را نیز روی مواد می پاشیم و زیر و رو می کنیم و ۱ قاشق آرد نخودچی  یا پودر سوخاری نیز کم کم در حال مخلوط کردن مایع کوفته روی آن می پاشیم و اگر احساس کردید هنوز شل است مایع مجددا ۱ قاشق دیگر آرد نخودچی بریزید.

دقت کنید زیاد سفت شدن مایع باعث می شود که کوفته زمان سرخ شدن خشک شوند پس نه خیلی سفت و نه شل در حدی که بشود به آن حالت داد. اگر احساس کردید مایع سفت شده است مقدار کمی آب ولرم به آن اضافه کنید تا ظاهری شبیه ماست به خود بگیرد.

مواد را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا یکدست و چسبناک شوند، سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

پس از گذشت یک ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

اگر دوست دارید کوفته های شما حسابی سرخ شود ،در ظرفی که کوچک باشد با عمقی زیاد روغن بریزید ،به حدی که کوفته ها در آن شناور باشند و با حرارت کم اجازه دهید تا روغن به مرور زمان داغ شود (تا زمانی که کوفته ها را در روغن می اندازید خوب مغز پخت شود و فقط ظاهر آن سرخ نشود)

اگر تمایل ندارید تا این حد کوفته ها سرخ شوند در تابه سنگی کمی روغن بریزید و صبر کنید تا با حرارت کم داغ شود و بعد کوفته را با کف دست حالت دهید و در تابه بچینید. کمی که رنگ آن تغییر کرد برگردانید تا طرف دیگر آن نیز تغییر رنگ دهد اگر دوست داشتید می توانید صبر کنید تا کمی سرخ بشود.

در حین سرخ شدن کوفته ها می توانیم سس را نیز آماده کنیم، گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته ریز خرد می کنیم و ۱ عدد پیاز باقی مانده را پوست می گیریم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که داغ شد پیاز را در آن تفت می دهیم تا نرم شود، آنگاه رب گوجه فرنگی را می افزاییم و در روغن تفت می دهیم تا رنگ آن تیره تر شود و بعد گوجه فرنگی ها را اضافه می کنیم و تفت می دهیم و نمک، فلفل سیاه روی آن ها می پاشیم و ۱ لیوان آب به سس می افزاییم.

کوفته های سرخ شده یا تفت داده شده را در سس می چینیم و تامل می کنیم تا با حرارت کم خوب جا بیافتد و کوفته ها کاملا طعم دار و پخته شوند و آب آن تبخیر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *