آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه خوراک لوبیا

طرز تهیه خوراک لوبیا در قابلمه سنگی

خوراک ها از جمله غذاهایی هستند که مواد متنوع و مفیدی را شامل می شوند. خوراک هایی چون: خوراک لوبیا چیتی، خوراک قارچ، خوراک عدس، خوراک بادمجان، خوراک لوبیا سبز، و همچنین انواع خوراک های گوشتی از شناخته شده ترین خوراک ها هستند.

باید دقت کرد که در خوراک هایی چون خوراک لوبیا چیتی که در آن ها از حبوبات یا غلات زیاد استفاده شده است، مدت زمانی را برای خیساندن غلات و حبوبات در نظر بگیریم چرا که این کار نفخ موجود در این مواد را از بین می برد. اینجا سعی داریم تا شما عزیزان را با طرز تهیه یکی از متداول ترین خوراک ها یعنی خوراک لوبیا چیتی آشنا کنیم.

طرز تهیه خوراک لوبیا در قابلمه سنگی

 

 مواد لازم

لوبیا چیتی: 1 لیوان

پیاز: 1عدد

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

قارچ: 2عدد (به دلخواه)

سیب زمینی: 1عدد کوچک (به دلخواه)

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

آبلیمو: به مقدار لازم

 

طرز تهیه خوراک لوبیا در قابلمه سنگی

لوبیا را از چند ساعت قبل خیس کنید، با این کار هم نفخ لوبیا گرفته می شود و هم لوبیا بهتر پخته می شود. در این مدت بهتر است آب ظرف را یکی دو بار عوض کنید.

لوبیا های خیس خورده را در قابلمه سنگی بپزید.

پیاز را نگینی خرد کرده بعد از این که کمی طلایی شد به آن رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زرد چوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا خوش رنگ تر شود.

اگر تمایل به استفاده از سیب زمینی در این خوراک داشتید بهتر است سیب زمینی را پخته سپس بکوبید و به ترکیب رب گوجه فرنگی اضافه کنید.

اگر تمایل به استفاده از قارچ در این خوراک دارید،  قارچ را خرد کنید و تفت دهید و به ترکیب رب گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده اضافه کنید.

بعد از اینکه لوبیا ها پخت، ترکیب مواد و رب گوجه را اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم به مدت یک ربع با هم بجوشند با این کار هم خوراک غلیظ تر و خوشمزه تر می شود و هم  خوراک اصطلاحا  جا می افتد.

 

نکات پخت

برای اینکه خوراک لوبیا غلظت خوبی داشته باشد باید آب را به میزان کافی استفاده کنید، در صورت استفاده بیش از حد از آب ،خوراک آبکی شده و به غلظت مناسب نمی رسد.

بعضی از افراد برای به غلظت رساندن خوراک لوبیا، از سیب زمینی یا آرد استفاده می کنند.

موقع سرو، این خوراک نباید خیلی سفت و یا آبکی باشد اما بسته به سلیقه خودتان می توانید خوراک را غلیظ تر و یا آبکی تر آماده کنید.

اگر خوراک خیلی غلیظ بود می توانید کمی آب جوش اضافه کنید و اگر آبکی بود زمان پخت را بیشتر کنید.

در صورت تمایل می توانید عصاره گوشت و یا مرغ برای مقوی تر و خوشمزه تر شدن به خوراک اضافه کنید.

خوراک را طبق ذائقه خودتان می توانید با سرکه، آب لیمو، آب نارنج و گلپر و… میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *