مقالات

مقایسه ظروف سنگی با دیگر ظروف

مقایسه ظروف سنگی با دیگر ظروف

مقایسه ظروف سنگی با دیگر ظروف : فواید استفاده از ظروف سنگی در مقایسه با سایر ظروفتا کنون چقدر به اهمیت ظروف مورد استفاده در آشپزخانه و نقش آن در سلامت خود فکر کرده اید؟ جنس ظروفی که از آن استفاده می کنید بسیار مهم است. با مطالعه این مقاله با جنس ظروف و خواص آنها بیشتر آشنا شوید.

ظروف سنگی

ظروف سنگی جزو بهترین ظروف مناسب برای پخت غذا محسوب می شوند. طبق بررسی کارشناسان غذایی، تغییر حالت سلولی مواد غذایی باید در زمان طولانی انجام گیرد که ظروف سنگی به دلیل جنسیت منحصر به فرد خود با کمترین انرژی مورد نیاز حرارت را جذب و به تدریج در زمان طولانی مواد غذایی را آماده می‌کنند. بنابراین این امر از تبخیر سریع جلوگیری می‌کند و باعث حفظ املاح و مواد معدنی موجود در مواد غذایی می‌شود. ظروف سنگی از نظر بهداشتی سالم هستند و تغییر در غذا ایجاد نمی‌کنند.
آهن و منیزیم به مقدار زیادی در این ظروف پرخاصیت موجود است.

ظروف آلومینیومی

استفاده طولانی مدت از ظروف آلومینیومی برای پخت مناسب نیست، چرا که این ظروف با آزاد کردن یون آلومینیوم در غذا، سبب انتقال این یون ها به بدن می شوند و در دراز مدت می تواند مشکلاتی برای بدن، از جمله کم خونی، ایجاد کند. بهتر است از ظروف آلومینیومی برای پخت غذاهایی استفاده شود که نیاز به مدت زمان پخت کمتری دارد.

ظروف مسی

ظروف مسی نیز برای پخت غذا مناسب هستند، البته در صورتی که قلع اندود شده باشند. اگر ظروف مسی به شکل مناسبی قلع اندود نشده باشند و یا از مواد حاوی سرب برای قلع اندود شدن، استفاده شده باشد، این عنصر می تواند پس از ورود به غذا، در دراز مدت سبب ایجاد مسمومیت شود. امروزه بسیار مشاهده می‌‎شود که به دلیل قیمت ارزانتر سرب، برای  قلع اندود کردن ظروف مسی از سرب به جای قلع استفاده می ‎شود که این خود خطر مسمومیت با سرب را نیز به دنبال خواهد داشت.  بنابراین باید در هنگام شستشو احتیاط کرد که این لایه از بین نرود یا خش بر ندارد.

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی هم نوعی از ظروف سفالی می باشند که اگر از لعاب مناسبی برای آنها استفاده شده باشد، هیچ مشکلی برای پخت و پز ندارند. به شرطی که لعاب کاملاً سالم و بدون نقاط خار مانند باشد چون برای تهیه لعاب از اکسید فلزهایی مثل سرب و مس استفاده می‌‎شود که در صورت ریختگی لعاب در غذاها حل شده و وارد بدن می ‎شود.  پیامبر (ص) دوست داشتند که با این ظرف ها آب بنوشند و میفرمودند این ظروف سالم و بی ضرر هستند.

ظروف طلا

روایات متعدد هست که پیامبر و ائمه علیهم السلام از استفاده از این ظرف ها شدیداً نهی کرده اند. مفاد آنها این است که از ظرف طلا و نقره غذا نخورید.

ظروف شیشه ای و پیرکس
ظروف شیشه ای و پیرکس، جزو ظروف مناسب برای پخت غذا هستند، چون مواد اسیدی یا بازی، روی آنها تاثیری نمی گذارد و در اثر حرارت نیز یونی وارد غذا نمی شود. روایت از امام علی (ع) میفرمایند اگر روز قیامتی وجود نداشت مغز گندم را میخوردم و آب را با ظرف بلورین می آشامیدم.

ظروف تفلون

در تحقیقی که در آمریکا انجام شده، نشان داده شده است که وقتی دمای ظروف تفلون، از حد معینی بالا برود، در اثر تجزیه لایه پوشاننده آن، حدود ۱۵ نوع ذره بخار سمی آزاد می شود. در تحقیقات انجام گرفته، مشخص شده که یکی از مواد سرطان زای موجود در ظروف تفلون، در موش ۴ نوع سرطان شامل سرطان کبد، پانکراس، سینه و بیضه ایجاد می کند. نکته مهم دیگر این است که باید از بازسازی ظروف تفلون، جدا خودداری کرد، چون نوع ماده مصرفی و نحوه کار مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

مقایسه ظروف سنگی با دیگر ظروف

مقایسه ظروف سنگی با دیگر ظروف

پس از خواندن مقاله مقایسه ظروف سنگی با دیگر ظروف حالا تصمیم با شماست که کدام ظرف را انتخاب کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *