آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه خورش کرفس در دیگ سنگی

طرز تهیه خورش کرفس در دیگ سنگی

اصیل و ایرانی، خورشت کرفس غذایی سالم و خوشمزه می باشد که اگر طبخ جا افتاده ای داشته باشد قطعا طعمی خوشمزه خواهد داشت و می تواند در کنار خورشت های خوشمزه مانند قورمه سبزی و خورشت کنگر یاد شود.

ظرف برای طبخ خورش کرفس و یا هر نوع غذای خورشتی بسیار مهم است. پیشنهاد میکنیم حتما حتما از ظرف سنگی که به آن ظرف دیزی سنگی می گویند، برای طبخ خورش کرفس استفاده کنید؛ چرا که هم بسیار مفید می باشد و هم طعم واقعی غذایتان را در قابلمه سنگی احساس خواهید کرد.

طرز تهیه خورش کرفس در دیگ سنگی

مواد لازم جهت تهیه خورش کرفس در دیگ سنگی برای ۴ نفر

گوشت خورشتی: ۵۰۰ گرم

ساقه کرفس: ۲ عدد

برگ کرفس: ۱۰۰ گرم

جعفری: ۸۰ گرم

نعناع: ۲۰ گرم

پیاز: ۲ عدد

آبغوره: به میزان لازم

نمک و زردچوبه: به میران لازم

آب جوش: ۲-۳ لیوان

روغن: به میزان لازم

 

نکات تهیه خورش کرفس در دیگ سنگی:

کرفس یک سبزی مقوی و خوشبو هست که خورش آن خیلی خوشمزه می شود.

تهیه خورش کرفس هم دستورای مختلفی دارد. البته از نظر نوع چاشنی.

مثلا بعضی ها به عنوان چاشنی داخل خورش کرفس رب گوجه کمی می ریزند و رنگ آن یک خورده به قرمزی می زند . بعضی ها آب نارنج یا آبغوره. بعضی ها آلو می ریزند و کمی شیرین می شود. بعضی ها لوبیا می ریزند مثل قورمه سبزی می شود.

حال برای خرد کردن کرفس، اولا کرفس ها را که خریدید، ساقه های آن را تمیز کنید. ساقه های لوله ای و نازک و تو خالی آن را جدا کنید ، فقط ساقه های نعلی شکل پایین آن را اول بشویید و بعد یک دست و ریز خرد کنید. البته بعضی ها دوست دارند مورب و درشت تر برش بزنند.

نکته مهم در مورد سرو خورش کرفس این است که این خورش از خورش هایی محسوب می شود که باید کم آب باشد تا شکل ظاهری بهتری داشته باشد. مهمترین کار برای این منظور این است که خورش خودش جا بیفتد. رمز آن هم پخت طولانی با شعله کم هست. همان قل قل خوردن های کوچیک! و دیگ سنگی بهترین گزینه و مناسب برای این کار می باشد.

 

طرز تهیه کامل خورشت کرفس خوشمزه و جا افتاده

مرحله اول :مخلوط پیاز و گوشت

برای درست کردن خورشت کرفس، ابتدا روغن را در قابلمه سنگی ریخته و منتظر بمانید تا گرم شود. سپس پیاز های نگینی خرد شده را در آن ریخته و تفت دهید تا پیازها نرم شوند و بعد گوشت را داخل آن بریزید تا گوشت و پیاز کنار هم مزه دار شوند. وقتی که رنگ گوشت تغییر کرد داخل آن زرد چوبه بریزید تا عطر و طعم گوشت را چند برابر کند و کمی آن را تفت دهید.

مرحله دوم :اضافه کردن آب به مواد خورش

دو تا سه لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت نیم پز شود.

مرحله سوم : تفت سبزی ها و کرفس

در حین پخت گوشت، سبزی خورش را که شامل برگ کرفس، نعناع و جعفری است را سرخ کنید تا رنگ سبزی به سیاهی برود ولی نسوزد. سپس در انتهای تفت سبزی ها، کرفس خرد شده را اضافه کنید و یک تفت کوچک به آن بدهید. توجه داشته باشید که ساقه های کرفس را نباید زیاد تفت دهید زیرا خشک و سفت می شوند.

مرحله چهارم: اضافه کردن سبزی خورش کرفس

کرفس و سبزیجات را به دیگ سنگی اضافه کرده و اجازه دهید سبزی و گوشت کامل بپزند.

مرحله پنجم :اضافه کردن آبغوره و نمک  به خورش

در 20 دقیقه آخر هم آبغوره و نمک را به خورش اضافه کنید تا غذای شما طعم و مزه ی خوبی بدهد، دقت کنید که آبغوره غذا را زودتر از این زمان اضافه نکنید چون باعث سفتی گوشت می شود.

مرحله آخر:

پس از اینکه خورش کرفس آماده شد، آن را به همراه برنج یا کته قالبی سرو کنید.

 

همه می دانند که بهترین ظروف آشپزخانه همین ظروف سنگی هستند اما در شهر خودشان راحت یافت نمی شود.

برای مشاهده بیشتر محصولات سنگی همچون : کاسه سنگی، لیوان سنگی، دمنوش سنگی، دیزی سنگی، پیاله سنگی، زعفران ساب و زعفران دم کن سنگی، هاون سنگی، ست فنجان و نعلبکی سنگی، ست قهوه خوری سنگی و … به سایت رسمی آقای سنگی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *