مقالات

نحوه آب بندی ماهیتابه سنگی

نحوه آب بندی ماهیتابه سنگی: ابتدا مطابق توضیحاتی که بابت چرب کردن دیگ با روغن دنبه در مقاله ی آموزش آب بندی دیگ سنگی و دیزی سنگی گفته شد، ماهیتابه را هم چرب کنید و اجازه دهید یک روز در جای گرم قرار گیرد.

  • سپس تمام سطح ماهیتابه سنگی را با روغن طبیعی یا روغن دنبه چرب کنید و به مدت حداقل سه روز، در جای گرم (به طور مثال زیر آفتاب یا کنار بخاری و شوفاژ یا …) قرار دهید.
  • سپس برای اولین استفاده، مقداری روغن طبیعی مانند روغن دنبه همراه با زردچوبه فراوان (حدود چهار پنج قاشق) ، و دو نیم لیوان آب، درون ماهیتابه ریخته و بر روی اجاق گاز قرار دهید. (شعله پخش کن نیز حتما باشد) سپس شعله گاز را روشن کنید و شعله را روی کمترین مقدار قرار دهید و اجازه دهید خوب بجوشد. دقت کنید آب درون آن، خشک نشود.
  • در چند بارِ اولِ استفاده از ماهیتابه سنگی ، حتما با شعله پخش کن و شعله کم گاز، در آن غذاهای آبدار نظیر خورشت کدو و گوشت بپزید تا تابه سنگی ، کم کم نسبت به حرارت، آب دیده شود . سپس اقدام به سرخ کردن در آن کنید.

خب حالا آب بندی به اتمام رسیده است و شما می توانید از ماهیتابه سنگی استفاده کنید.

طرز استفاده از ماهیتابه سنگی

ماهیتابه سنگی همواره باید هنگام استفاده در اصطلاح، پر روغن تر استفاده شود. (مناسب برای سرخ کردن سیب زمینی، قارچ، پیاز، تفت دادن گوشت و گوشت چرخ کرده، بادمجان، فلفل دلمه، کلیه سرخ کردن ها و سر تفت دادن هایی که مربوط به پختن خورشت ها هست، سرخ کردن مرغ، گوشت و استیک و …). تابه سنگی برای سرتفت دادن ملزومات خورشت نیز کاربرد دارد مثلا سرتفت دادن لپه و گوشت برای قیمه یا سرتفت دادن سبزی و پیاز برای قرمه سبزی

نکته مهم در استفاده از ماهیتابه سنگی: تابه سنگی در جهت به حداقل رساندن نیاز شما به ظروف مضر تفلون ، چدن ، لعابی ، شیمیایی تهیه شده است. درواقع تابه سنگی، مکملی است برای دیگ سنگی . درصورت نیاز به سرتفت دادن موادغذایی نظیر گوشت و لپه و … مناسب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *