آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه خورش به آلو

طرز تهیه خورش به آلو در قابلمه سنگی

خورش به آلو یکی از انواع خورش های مجلسی ایرانی است که به خاطر وجود به در آن عطر خاص و بسیار مطبوعی دارد. این خورش به دلیل اینکه به تازه فقط در فصل پاییز موجود است یکی از خورش های فصلی محسوب می شود.

البته در صورتی که از طرفداران این خورش خوشمزه هستید می توانید میوه به را فریز کنید و در فصل های دیر سال هم از خوردن این خورش لذت ببرید. این خورش را در مناطقی از کشور با نام خورش به و آلو شناخته می شود.

طرز تهیه خورش به آلو در قابلمه سنگی

مواد لازم

گوشت خورشتی: ۴۰۰ گرم

به بزرگ : ۲ عدد

آلو خورشتی: ۱۰ عدد

پیاز متوسط : ۲ عدد

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع: به اندازه کافی

آب لیمو ترش: ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه : به اندازه کافی

 

طرز تهیه خورش به آلو در قابلمه سنگی

برای تهیه خورش به آلو ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید.

در ادامه یک قابلمه سنگی روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخل قابلمه بریزید. پیازهای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شوند.

مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که زردچوبه کاملا به خورد پیاز برود.

گوشت را به همراه مقداری فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. تفت دادن گوشت را ادامه دهید تا گوشت به طور کامل سرخ شود و رنگش تغییر کند. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش اضافه کنید.

توجه داشته باشید اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خورش به اختیاری است. رب گوجه فرنگی باعث می شود طعم و رنگ خورش بهتر شود. البته باید رب گوجه فرنگی را به طور کامل سرخ کنید تا طعم و بوی خامی اش از بین برود.

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد. در همین حین باید به را آماده کنید. به ها را بشویید و به صورت مکعبی درشت خرد کنید. نکته مهم در مورد خرد کردن به ها این است که نباید خیلی ریز خرد شوند.

در صورتی که به ها را ریز خرد کنید به دلیل اینکه به بافت نرمی دارد خیلی زود له می شود و در پایان پخت، ظاهر خورش را خراب می کند. در ادامه تابه سنگی را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید.

پس از اینکه روغن داغ شد به ها را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا به ها طلایی شوند. تفت دادن به ها باید به حدی باشد که فقط کمی منسجم شوند و نیاز به تفت دادن زیاد نیست. به ها باید به اندازه ای تفت داده شوند که پس از اضافه کردن به خورش له نشوند.

پس از اینکه به ها آماده شدند صبر کنید تا گوشت به طور کامل پخته شود. سپس به ها را به همراه کمی نمک اضافه کنید. حرارت زیر خورش را ملایم کنید تا خورش به طور کامل جا بیفتد ، برای جا افتادن خورش به آلو حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.

آلو خورشتی را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد می خیسانیم سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش به همراه شکر و آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم. اجازه دهید خورش به غلظت به کافی برسد سپس به همراه نان یا برنج سرو کنید.

نکته

خورش به آلو را با استفاده از گوشت های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون نیز می توانید تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *