مقالات

درمان کمبود آهن با ظروف سنگی

امروزه جهان هر چه به سمت صنعتی شدن پیش  می رود و پیشرفته می شود به همان میزان از گذشته ها و هر چه در آن بوده فاصله می گیرد اما گاهی از بعضی چیزهای موجود در گذشته نمی توان فاصله گرفت و فراموششان کرد چرا که همچنان استفاده کردن از آنها برای ما فوایدی دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت؛ درست مانند ظروف سنگی که با همه سنتی بودنشان باز هم برای ما فواید بسیاری دارند و در کنار سایر ظروف امروزی هنوز در خانه های ما جای دارند. ظروف سنگی خواص و فواید بسیاری دارند که در هیچکدام از ظروف متنوع  امروزی نمی توان این فواید را یافت.

انسان های نخستین از سنگ به عنوان وسیله ای برای پخت و پز انواع غذاها استفاده می کردند و هم اکنون نیز گنجینه‌ای در جیرفت وجود دارد که قدمت آن به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد. بیشتر از یک سوم اشیای باقی مانده در آن گنجینه، از سنگ (سرپانتین) است که همان سنگ هرکاره است، این گنجینه نشان دهنده رونق تجارت سنگ هرکاره در آن سالیان دور بوده است، اما امروزه این هنر و صنعت فقط در مشهد فعال بوده و ظروف سنگی جزء صنایع دستی و سوغات مهم شهر مشهد به شمار می آید.

درمان کمبود آهن با ظروف سنگی

فواید ظروف سنگی در درمان کمبود آهن

از جمله فواید بسیار قابل توجه ظروف سنگی همین وجود آهن و منیزیم فراوان در آنهاست که امروزه همین کمبود آهن و منیزیم به خصوص کمبود آهن در افراد مختلف زمینه ساز بروز بیماریهای مختلف است. ظروف سنگی به دلیل وجود آهن در آنها خاصیت مغناطیسی دارند که همین خاصیت  موجب رفع کم خونی در افراد بزرگسال و پیشگیری از کم خونی در اطفال و کودکان می شود. آزاد شدن املاح مفید موجود در این ظروف سنگی، به مرور زمان و بتدریج سبب تأمین مواد مورد نیاز بدن و هم چنین خوش طعم شدن فوق‌العاده غذا می‌شود.

اخیرا دیده شده که بعضی افراد جهت درمان کم خونی از نعل اسب و یا ملاقه فلزی از جنس آهن در پخت و پز استفاده می کنند که نه تنها ریشه علمی ندارد بلکه مضرات فراوانی نیز دارد چون آهن معمولی به تنهایی قابلیت جذب ندارد و در ابتدا باید كمبود آهن در افراد توسط پزشک و از طریق آزمایش تشخیص داده شود و علت آن را پیدا كنیم همچنین غلظت آهن نیز خیلی مهم است و دریافت اضافی آهن می‌تواند زمینه ساز برخی از بیماری‌ها باشد به همین دلیل افراد برای تامین آهن مورد نیاز بدنشان نباید بدون آگاهی هر مطلب و هر باور غلطی را بپذیرند و از گذاشتن هر شی آهنی در غذای در حال پخت استفاده كنند.

ظروف سنگی به دلیل داشتن آهن فراوان موجود در سنگ به رشد بدن کمک کرده و باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماریها شده و همچنین باعث تنظیم عملکرد کلیه و کبد و تقویت قوای جنسی می گردد. تنها با طبخ انواع غذا در ظروف سنگی بدون اضافه کردن هیچ ماده مضر به غذایتان از خواص
بی نظیر این ظروف بهره مند شوید و سلامت غذای خود را تضمین کنید.

این روزها با وجود ظرف‌های جدید و صنعتی موجود در بازار ، بسیاری از مردم فراموش کرده‌اند که طعم غذا در ظرف‌های سنگی یا همان هرکاره چقدر خوشمزه و طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *