آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه حلیم گندم

حلیم گندم

حلیم گندم از جمله غذا های بسیار خوشمزه می باشد که خواهان زیادی در ماه های محرم و رمضان دارد که در ماه رمضان نیز یک افطاری فوق العاده خوشمزه و مناسب به حساب می آید. البته این بار ما به شما پیشنهاد می کنیم دستپخت خود را برای درست کردن حلیم خانگی امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

حلیم گندم

 

ترجیا برای درست کردن حلیم خوشمزه و یا نذری از گوشت قرمز به خصوص گوسفندی و یا گوشت بوقلمون استفاده می شود. اما گاهی اوقات برخی افراد آن را با مرغ نیز تهیه می نمایند که خوش طعمی آن به نسبت کمتر می باشد.

 

مواد لازم

گندم(ترجیحا پوست کنده): 500 گرم

گوشت(ترجیحا بوقلمون): 250 گرم

پیاز: یک عدد متوسط

آب: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم (خیلی کم)

روغن حیوانی یا کره آب شده: به مقدار لازم

 شکر و دارچین: به مقدار لازم برای تزئین

کنجد در صورت دلخواه: مقداری برای تزئین

 

طرز تهیه حلیم گندم در دیگ سنگی

گندم را از شب قبل در کاسه‌ ای ریخته و روی آن آب بریزید. به نحوی که آب کاملا روی آن را بپوشاند.

آب آن را خالی کنید و به همراه 18 لیوان آب داخل دیگ سنگی بزرگ بریزید تا به جوش بیاید و در حین جوشیدن کف های روی آن را با قاشق حتما بگیرید تا باعث سیاه شدن حلیم نشود. بعد جوش آمدن آب، حرارت را کم کم کنید و در قابلمه را ببندید و بگذارید تا گندم خوب بپزد.

در این فاصله گوشت را با پیاز، زردچوبه و ۴ پیمانه آب روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا گوشت کاملا پخته و نرم شود. در انتهای پخت گوشت، ۱ قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید. مدت زمان لازم برای پختن گوشت گوسفند حدود ۳ الی ۴ ساعت است که این زمان در مورد گوشت بوقلمون و مرغ به ۲ الی ۳ ساعت کاهش می ‌یابد.

گندم را در حین پخت هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد و بعد از 4 ساعت آن را از روی حرارت بر دارید و وقتی کمی از حرارت افتاد با گوشت کوب برقی و یا داخل مخلوط کن خوب له کنید تا به شکل پوره شود. در غیر این صورت انقدر هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

گوشت پخته شده را هم ریش ریش کنید. آبش را از صافی رد کنید و به همراه گوشت داخل گندم له شده بریزید .مجددا  مواد را به مدت 15 دقیقه با گوشتکوب بکوبید. (به هیچ وجه برای له کردن گوشت در گندم، از روش چرخ کردن و یا میکس کرن در غذا ساز استفاده نکنید). مقداری نمک داخل آن بریزید و اجازه دهید حلیم نیم ساعت دیگر هم روی حرارت ملایم بپزد.

وقتی خوب قوام آمد و به اصطلاح کشدار شد آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بکشید. در زمان کشیدن حلیم گندم، روی آن روغن حیوانی یا کره آب شده بریزید و با دارچین، شکر و کنجد تزیین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *