آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه حلیم مشهدی

طرز تهیه حلیم

حلیم یکی از معروف ترین و به معنای واقعی خوشمزه ترین غذاهای سنتی خطه استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد و نیشابور است. این غذا در بسیاری از مجالس و مهمانی ها به ویژه سفره افطار و مجالس عزاداری و وعده صبحانه بسیار استفاده می شود. این غذای خوشمزه را می توان در
دیگ سنگی که از صنایع دستی معروف کشورمان ایران است طبخ و آماده کنید تا از طعم اصیل و مزه بسیار دلچسب آن بی نصیب نمانید . پس با آقای سنگی همراه باشید تا با طرز تهیه حلیم خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه حلیم مشهدی

گندم 400 گرم
گوشت گوسفندی ترجیحا ماهیچه همراه با مقداری چربی 400 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
نمک به میزان لازم
روغن یا کره به میزان لازم
زردچوبه نصف قاشق چایخوری
آب تقریبا 10 لیوان ( در صورت نیاز مقدار آن بیشتر هم می شود)
کنجد و دارچین برای تزیین

طرز تهیه حلیم خوشمزه و مجلسی در دیگ سنگی

نکته اولیه : برای اینکه مدت زمان پخت گندم کاهش یابد ، آن را به مدت 7 الی هشت ساعت قبل از شروع به پخت با آب ولرم خیس کنید.

گندم را با 2 لیتر آب در دیگ سنگی بریزید و روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد شعله را ملایم کنید و در قابلمه را نیمه باز گذاشته تا گندم بپزد به طوری که نرم شود و دانه های آن به طور کامل له و پوره مانند ومیکس شده شوند، ( دقت کنید گندم سنگین و لعاب دار است و زود ته می گیرد پس هرزگاهی آن را هم بزنید و اگر نیاز مجدد به آب داشت به آن آب جوش اضافه کنید).

گوشت را هم همراه با ۲ لیوان آب و دو عدد پیاز و مقداری نمک و زردچوبه و فلفل سیاه در قابلمه سنگی دیگری ریخته و بگذارید بجوشد و وقتی خوب پخت، گوشت ها را خرد یا رشته رشته کنید.

حالا گوشت کامل ریش ریش شده و پیازها را به گندم نرم و له شده و لعابی شده اضافه کنید خوب هم بزنید تا مخلوط شوند و با حرارت بسیار ملایم بگذارید غلیظ و جا افتاده شود. نمک را هم در مراحل آخر پخت اضافه کنید.

حلیم آماده شده را در کاسه سنگی بریزید و با کنجد و دارچین تزیین کرده و نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *