آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه جغور بغور

طرز تهیه جغور بغور

تا به حال نام جغور بغور به گوشتان خورده است؟ و شاید بارها این غذای خوشمزه را خورده باشید بدون اینکه نام اصیل و سنتی آن را شنیده باشید!!! جغور بغور یک غذای سنتی ایرانی (غذای محلی زنجان) و واقعا خوشمزه است که امروزه به آن خوراک جگر هم می گویند. این غذا دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است چرا که درصد زیادی از پروتئین را در خود گنجانده است ضمن اینکه خون‌سازی جگر هم بر هیچکس پوشیده نیست.

مواد لازم جهت تهیه خوراک جغور بغور

( این مقدار مواد بسته به ذائقه و تعداد نفرات شما می تواند تغییر کند)

جگر سیاه گوسفند  1 عدد
جگر سفید گوسفند 1 عدد
قلوه گوسفند 1 عدد
دل گوسفند 1 عدد
پیاز 3 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
کره یا روغن دنبه 2 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه جغور بغور در تابه سنگی

جگر سفید را شسته و به تکه های متوسط و نه خیلی کوچک تقسیم کنید و با یک لیوان آب ، یک پیاز کوچک و کمی زردچوبه بگذارید بپزد و آب آن کاملا تبخیر شود، دل و قلوه گوسفند را هم از وسط برش دهید و حفره های داخل آن را تمیز کنید و به تکه های تقریبا متوسط تقسیم کنید، جگر سیاه را هم به همین روال شسته و تکه تکه کنید و کنار بگذارید.

  1. تابه سنگی را با کره یا روغن دنبه و یک قاشق غذاخوری روغن روی حرارت قرار دهید و پیاز های خرد شده یا رنده شده را با کره تفت دهید تا نرم و طلایی و برشته شوند،
  2. پیازها که آماده شد دل ، جگر سیاه ، قلوه و جگر سفید گوسفند را به پیازها اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط و تفت دهید بعد فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و با جگر و پیاز خوب تفت دهید،
  3. در آخر رب گوجه فرنگی را هم به مخلوط اضافه کنید و به اندازه یک دقیقه رب را هم تفت دهید و یک لیوان آب به آن اضافه کرده و درب تابه سنگی را بگذارید و حرارت را کم کنید تا خوراک شما جا بیفتد و به روغن بیفتد.

این خوراک را می توان به همراه سیب زمینی سرخ شده و یا برنج نوش جان کنید.

جگر سفید را حتما جداگانه بگذارید پخته شود.

دل و جگر مرغ را هم می توانید مانند طرز تهیه جغور بغور تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *