آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه کوفته برنجی

کوفته برنجی یکی دیگر از کوفته های خوشمزه و سنتی دیگری است که مانند کوفته هویج ، کوفته تبریزی و … می توانید در ظروف سنگی مانند دیگ سنگی و تابه سنگی آماده کنید. پس با ما همراه باشید تا با طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه با ظروف سنگی اما بسیار شیک و مدرن و پر از خواص مفید و بی ضرر آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه کوفته برنجی

لپه 60 گرم
آلو 100 گرم
برنج یک پیمانه
سبزی معطر شامل (جعفری، تره، گشنیز و شوید ، مرزه و ترخون) به مقدار لازم
گوشت چرخ کرده 400 گرم
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به میزان لازم
پیازداغ سه قاشق سوپ خوری
تخم‌مرغ 2 عدد
زرشک به میزان لازم

طرز تهیه کوفته برنجی مجلسی در دیگ سنگی

مقدمات مراحل این کوفته به این شرح است:

لپه و برنج را از قبل خیس کنید و با مقداری نمک و آب جداگانه در قابلمه سنگی با سایز مناسب بگذارید بپزد. ( برنج نیم پز شود)، آلو ها را هم با آب ولرم از دو ساعت قبل خیس کنید، سبزی ها و را خرد کنید و با مقداری روغن در تابه سنگی سرخ کنید.

حالا بروید سراغ آماده سازی کوفته ها

در کاسه ای مانند کاسه سنگی گوشت ها را همراه با پیازداغ و نمک و فلفل و زردچوبه خوب ورز دهید
بعد برنج ، تخم مرغ ها ، لپه و سبزی سرخ شده را به مخلوط گوشت اضافه کنید و انقدر ورز دهید تا کاملا حالت چسبندگی پیدا کند و مواد به خورد هم برود.
دست خود را با آب خیس کنید و از مخلوط آماده شده به اندازه یک پرتقال برداشته و گردش کنید و بعد وسطش را با انگشت گود کنید و مقداری آلو ، پیازداغ و زرشک وسط آن گذاشته و دوباره گرد کنید. همه مواد را به همین منوال آماده کنید تا مواد تمام شود.

نحوه آماده سازی سس کوفته برنجی

1) در قابلمه سنگی بزرگ ، رب گوجه فرنگی و زردچوبه و نمک و فلفل را با مقداری روغن تفت دهید و بعد پیاز داغ ها را اضافه کرده و 6 لیوان آب ( در حدی که روی کوفته ها را بپوشاند) اضافه کنید و حرارت را زیاد کرده تا به جوش آید.
2) حالا کوفته ها را در سس در حال جوش بگذارید ، پس از ده دقیقه ، شعله را ملایم کرده تا کوفته ها به مدت حدودا 45 دقیقه پخته و آماده شوند.

چند نکته برای بهتر شدن کوفته برنجی

برای این کوفته از نعناع کم استفاده کنید زیرا باعث تلخ شدن کوفته می شود . 10 گرم نعناع کافی است.
استفاده از پیاز سرخ نشده باعث باز شدن کوفته ها می شود در نتیجه شکل و ظاهر کوفته از بین می رود. پس حتما از پیاز سرخ شده استفاده کنید.
میزان آب سس کوفته باید در حدی باشد که روی آن ها را بپوشاند و در زمان پخت نیز نباید آب آن به صورت کامل تبخیر و غلیظ شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *