آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه اشکنه کشک در قابلمه سنگی

طرز تهیه اشکنه کشک در قابلمه سنگی

اشکنه کشک که به آن کله جوش، قروتی یا کالجوش هم می گویند، جزء قدیمی‌ترین غذاهای شهر مشهد واقع در استان خراسان رضوی است که در روستاهای اطراف آن طرفداران بسیاری را برای خود دارد. این اشکنه بسیار مفید و مقوی است و سرشار از کلسیم است و اگر در دیگ سنگی هم طبخ شود که دیگر معرکه شده و آهن و منیزیوم هم که در ظروف سنگی وجود دارد به آن اضافه شده و مفید بودن آن را دو چندان می کند و طعم آن را هم فوق العاده خوشمزه و به یاد ماندنی می کند.

مواد لازم

کشک سائیده شده 300 گرم
روغن دنبه یا روغن زرد 5 قاشق غذاخوری
نعناع خشک ساییده 1 تا 2 قاشق غذاخوری
فلفل و زردچوبه به میزان لازم
پیاز 1 عدد متوسط
زیره آسیاب شده ( در صورت تمایل) به میزان دلخواه
مغز گردو خرد شده 100 گرم

نکته : کشک چون خودش نمک دارد و شور است به اشکنه نمک اضافه نکنید می توانید قبل از سرو کردن تست کنید اگه لازم بود نمک اضافه کنید.

طرز تهیه اشکنه کشک در قابلمه سنگی

کشک سائیده شده را با ۲ پیمانه آب رقیق کنید و کنار بگذارید، پیازها را خرد کنید و یا در صورت تمایل رنده کنید و روغن دنبه و یا روغن زرد و یا کره در تابه سنگی یا قابلمه سنگی سرخ کنید تا طلایی شود (با شعله کم تفت دهید تا نرم و در عین حال یکدست طلایی شود)،
ادویه که شامل فلفل و زردچوبه بودند را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و مقداری با هم تفت دهید و سپس گردوی خرد شده یا آسیاب شده را به پیازها اضافه کنید تا کمی تفت بخورد و به روغن بیفتد و طعم خامی آن گرفته شود. حواستان باشد خیلی هم تفت ندهید که سوخته و تلخ بشوند( هر چه گردو نرم تر و خرد تر باشد روغن بیشتری از آن خارج می شود)،
نعناع خشک ساییده شده و پودر شده در هاون سنگی ( در صورت تمایل شوید خشک شده هم می توان به آن اضافه کرد) را اضافه کنید و بلافاصله کشک را به سایر مواد که تفت خورده اضافه کنید و مدام هم بزنید تا کشک بریده بریده نشود.

شعله را کم کنید و اجازه دهید تا کمی کشک و سایر مواد با هم مخلوط و غلیظ شود و بعد قابلمه را از روی شعله بردارید و در ظرف ریخته و نان ترید کرده و نوش جان کنید. ( چاشنی این غذا پیاز و انواع ترشی هست که در کنارش باشه خوشمزه تر خواهد شد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *