آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه آش اوماج

در میان انواع غذاهای سنتی ، آش یکی از پر تنوع ترین غذاهاست به طوریکه تقریبا می توان گفت هیچ غذایی به اندازه آش تنوع ندارد. آش دوغ، آش رشته، آش بلغور، آش شله قلمکار، آش گندم و…. انواع متفاوتی از آش ها هستند که هر کدام مزه مخصوص به خود دارند . یکی دیگر از انواع آش ها، آش اوماج یا اوماج آشی است که بسیار ساده اما در عین حال خوشمزه و خیلی مفید است مخصوصا برای بیماری های مانند سرماخوردگی .

این آش یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی و تبریز است که در زمستان و نوروز بسیار طبخ می شود و خوشمزگی آن هم به دلیل وجود سبزی های معطری است که در آن استفاده می شود. طبخ این آش در دیگ سنگی طعم آن را بسیار متفاوت و منحصر به فرد می کند.

مواد لازم برای تهیه آش اوماج

عدس ۱ پیمانه ( معادل 140 گرم)
پیاز 3 عدد بزرگ
سبزیجات معطر شامل: (ریحان – تره –مرزه) ۲۵۰ گرم
آب قلم 1 الی 2 لیوان
کره محلی 40 گرم
آرد 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

نکته: این میزان مواد جهت تهیه آش برای 3 نفر است.

طرز تهیه آش اوماج در دیگ سنگی

لطفا عدس آش را از دو یا سه ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید و سبزی های آش را هم شسته، خرد کنید و آماده کنار بگذارید.

  • پیازها را کاملا خرد و یا رنده کنید و با کره و یک قاشق غذاخوری روغن در قابلمه سنگی سرخ کنید تا طلایی شود بعد به آن زردچوبه و فلفل هم اضافه کنید تا با پیازها تفت بخورند و کاملا طلایی شوند.
  • عدس را به پیازها اضافه کنید و به اندازه یک دقیقه با هم تفت دهید و بعد آب قلم را به همراه دو لیوان آب معمولی به مخلوط عدس و پیاز اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید و سبزی های معطر را هم به آن اضافه کنید.
  • حالا شعله را ملایم کنید تا عدس‌ها و سبزی ها پخته شوند ( چون غذا در دیگ سنگی به آرامی طبخ می شود و به خوبی جا می یفتد نیازی به اضافه کردن مجدد آب نیست).
  • در مرحله آخر و پس از پخت عدس ها، اوماج‌ها (طرز تهیه آن را در انتها برایتان گذاشته ایم) را کم کم به آش اضافه کنید و بلافاصله شروع به هم زدن کنید تا اوماج‌ها به هم نچسبند و به اندازه کافی باد کنند و پخته شوند. سپس می‌توانید آش را در ظرف مورد نظر ( کاسه سنگی ) ریخته و پیازداغ و کشک و نعنا به دلخواه تزیین کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه اوماج برای آش اوماج یا اوماج آشی

ابتدا آرد را با مقداری آب ( دقت کنید که بیش از حد آب اضافه نکنید) مخلوط کنید تا به شکل خمیر تقریبا سفتی شود و بعد به خمیر نمک و زردچوبه اضافه کرده و مجدد ورز دهید و به شکل گلوله های کوچک اندازه یک لپه در آورید و در سینی بچینید تا کاملا خشک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *