مقالات

نکات پخت غذا در ظروف سنگی

پخت غذا در ظروف سنگی

نکات خرید ظروف سنگی

در بسیاری از غذاخوری ‌های سنتی، دیزی یا همان آبگوشت را درون ظروف سنگی تهیه می‌کنند که طعم و کیفیت خوبی به غذا می‌ دهد و در کوتاه ترین زمان ممکن غذا می ‌پزد، اما لازم است بدانید طب سنتی ویژگی ‌های ظروف سنگی را مشابه ظروف سفالی می ‌داند و چون ظروف سنگی هم دارای خلل و فرج ریز هستند شستشو و پاک کردن آن ها غیرممکن است. در ادامه به نکاتی در مورد نگهداری و استفاده این ظروف خواهیم پرداخت:

پخت غذا در ظروف سنگی

 

به گفته متخصصان، طبخ غذا بیش از پنج بار در این ظروف مناسب نیست. کارشناسان بر این عقیده ‌اند که اگر سطح داخلی ظروف سنگی را صیقلی کنند و از میزان خلل و فرج بافت سنگ بکاهند، این ظروف گزینه مناسبی برای پخت و پز به شمار می ‌روند.

بنابراین هنگام خرید ظروف سنگی داخل آن را لمس کرده و حسابی بررسی کنید. اگر ظروف سنگی صیقلی باشد، حفره های آن کاسته شده و برای پخت و پز مناسب هستند.

 

روش پخت غذا در دیگ سنگی

طریقه استفاده از دیگ سنگی برای اولین به این صورت است که وقتی به تازگی دیگ یا هرکاره خریدید فورا در آن آشپزی نکنید. برای آب بندی دیگ سنگی باید تمام قسمت های داخلی و خارجی آن را با روغن دنبه چرب کنید و برای مدت 24 ساعت آن را در جایی گرم مثل آفتاب یا کنار بخاری قرار دهید.

ظروف سنگی باید در هنگام آشپزی به طور کامل پر شوند. خیالتان راحت باشد در این ظروف با وجود پر بودن هم غذا سر نمی ‌رود و حتی آب آن کم نمی ‌شود.

در هرکاره ها فقط باید غذایی پخته شود که آب ماده اصلی آن است، مثل آبگوشت و خورش‌ ها. تهیه غذاهای خشک مثل برنج یا سرخ کردنی ها در هرکاره درست نیست.

نکته دیگر در نگهداری از دیگ سنگی، عدم شستشوی آن در هنگام داغ بودن است. اگر آن را از روی حرارت بردارید و فورا زیر آب سرد بگیرید، می‌ شکند.

از قرار دادن هرکاره خالی روی حرارت جدا خودداری کنید.

ظروف سنگی با وجود ظاهری محکمی که دارند، در صورت سقوط از ارتفاع ترک برمی‌دارند و می ‌شکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *