آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه جغور بغور در تابه سنگی

در این مطلب برای همراهان آقای سنگی طرز تهیه جغور بغور در تابه  سنگی را اموزش می دهیم. هر غذایی که در ظروف سنگی طبخ شود صد در صد طعمی متفاو ت تر و دل انگیز تر خواهد داشت. جغور بغور یکی از غذاهای قدیمی ایران است و بسیار مقوی است. بهتر است این غذاهای سنتی را با روش های سنتی و ظروف سنتی طبخ کنیم.

به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم اینبار جغور بغور در تابه سنگی را توصیف می کنیم.

طرز تهیه جغور بغور در تابه سنگی

طرز تهیه جغور بغور در تابه سنگی

طرز تهیه جغور بغور در تابه سنگی

مواد مورد نساز برای طبخ:

قلوه گوسفند: 1 عدد

دل گوسفند:1 عدد

جگر گوسفند:1 عدد

جگر سفید:1 عدد

پیاز:4 عدد

رب گوجه فرنگی:2 قاشق غذاخوری

کره:2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه:مقدار لازم

ما پیشنهاد می کنیم ادویه های مورد نیاز پخت و پز را در جا ادویه ای سنگی نگه داری کنید. تا علاوه برحفظ تازگی طعم بهتری داشته باشند.

دل گوسفند را تکه تکه کنید. قلوه ها را هم همینطور از وسط نصف کنید وکنا بگذارید جگر سفید را نیز خرد کنید

برای طبخ جغور بغور در تابه سنگی یک لیوان آب و کمی زردچوبه تابه سنگی بریزید و روی حرارت بگذارید و بپزد  تا آب آن تمام شود.

کره را داخل تابه بیاندازیدتا داغ شود. پیاز های خرد شده را داخل تابه سنگی بریزید و تفت دهید تا پیازها سبک شوند.

بعد به پیاز ها ، دل ، جگر سیاه ، قلوه و جگر سفید پخته شده را اضافه کنید و تفت دهید. در این مرحله باید رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید.

حرارت را کم کنید و در تابه را ببندید تا خوراک یواش یواش جا بیفتد و آبش کاملا کشیده شود. اگر علاقه داشتید کمی سیب زمینی نگینی شده به آن اضافه کنید.

این خوراک را با نان سرو کنید.

تاریخچه جغور بغور

زمانی ناصرالدین شاه با خانواده خود در سفر بود و در زنجان اتراق کرد. یکی از همسران او باردار بود. بوی این غذا به مشام زن باردار رسید اما به دلیل عجله داشتن و حرکت کاروان نتوانستند این غذا را برای او تهیه کنند.

پس از گذشت چند ساعت این زن بیمار می شود. زمانی که اطبا دلیل بیماری او را بررسی می کنند متوجه می شوند این زن به دلیل نخوردن غذایی که دیده و بوی آن را شنیده مریض شده است. در همین زمان آن زن به یاد بوی غذایی می افتد که زمان اطراق در زنجان حس کرده بود.

سپس پیکی را به سمت زنجان فرستادند تا آن غذا را تهیه کنید. پس از خوردن این غذا توسط همسر ناصرالدین شاه، او دوباره سلامتی را بازیافت و ویارش برطرف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *