آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه کوفته هویج خوشمزه

طرز تهیه کوفته هویج

کوفته هویج یکی از خوشمزه ترین کوفته هاست و جزو غذاهایی است که امکان طبخ آن در ماهیتابه سنگی وجود دارد و به خوبی جاافتاده و خوش طعم می شود؛ چرا که عاری از هر گونه ماده شیمیایی که طعم غذا را تغییر می دهد است و غذا را با همان طعم اصیل و اصلی خودش حفظ می کند ضمن اینکه ظروف سنگی یکی از سالمترین ظروف برای پخت و پز شناخته شده اند و در طب سنتی بر استفاده از آن بسیار تاکید می کنند. در این مقاله با طرز تهیه کوفته هویج در ظروف سنگی آشنا خواهید شد.

مواد لازم جهت تهیه کوفته هویج

گوشت چرخ‌کرده ( مخلوط گوساله و قلوه گاه) 400 گرم
هویج رنده شده 250 گرم
پیاز رنده شده 1 عدد متوسط
جعفری 50 گرم
آرد گندم یا آرد نخودچی 1 قاشق سوپخوری
کره 1 قاشق سوپخوری
مغز گردو خردشده 20 گرم
زرشک 1 قاشق سوپخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به میزان لازم

مواد لازم جهت تهیه سس کوفته هویج

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
پیاز داغ 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران ( پودر شده در زعفران ساب سنگی ) دم کرده 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه کوفته هویج در تابه سنگی

  1. گوشت چرخ کرده را کمی نمک بزنید و خوب ورز دهید بعد از آن هویج، پیاز، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و مجدد خوب ورز دهید تا به شکل چسبنده در آید ، مجدد جعفری و آرد را به آن اضافه کنید و دوباره خوب ورز دهید.
  2. روی حرارت ملایم تابه سنگی را قرار داده و گردو (خرد شده در هاون سنگی) و زرشک را با کره و مقداری روغن به مدت 2 دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید .
  3. از مایه گوشت آماده شده به اندازه یک تخم مرغ بردارید و پهنش کنید ( بهتر است که دستهای خود را مقداری روغن بزنید تا مواد به دست شما نچسبد) و وسطِ آن، مقداری مخلوط گردو و زرشک بگذارید و مجدداً آن را به صورت کوفته (فرم دلخواه) شکل دهید.
  4. کوفته های آماده شده را یکی یکی به قابلمه سنگی حاوی سس که قبلا آماده کرده اید و در حال جوش است اضافه کنید ( طرز تهیه سس را در انتها برایتان گفته ایم) طوری که سس روی کوفته ها را کاملا پوشش دهد حالا حرارت را ملایم و کم کنید، و در این مرحله در قابلمه را بگذارید تا کوفته ها بپزند و سس هم غلیظ و جا افتاده شود. ( تقریبا نیم ساعت زمان می برد تا کوفته ها آماده شوند).

روش تهیه سس کوفته هویج

  • یک قاشق سوپ خوری آرد گندم یا آرد نخودچی را با کمی روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود( مقداری زردچوبه هم به آن اضافه کنید).
  • 2 قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی را در ظرفی دیگر با روغن تفت دهید و پیازداغ آماده شده را به همراه آب لیمو و مقداری نمک و فلفل سیاه و زعفران مخلوط و آرد را هم به این مخلوط اضافه کرده و 1.5 لیتر آب هم اضافه کنید و بگذارید تا جوش بیاید. (می توانید برای اینکه سس شما ترش مزه باشه چند عدد آلو هم به آن اضافه کنید ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *