مقالات

ضرورت استفاده از ظروف سنگی در طب سنتی

ظروف سنگی

ظروف سنگی با همان سنگی ساخته می شود که امام رضا (ع) درباره آن روایت دارند و سلامت این ظروف توسط سازمان بین المللی یونسکو، سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و طب سنتی ایران بررسی و ثابت شده است. اخیرا مجموعه سنگی ما به عنوان برترین تولیدکننده این محصول ، در حال تدوین استاندارد این ظروف است. در ادامنه در مورد ضرورت استفاده از ظروف سنگی در طب سنتی بیشتر توضیح میدهیم.

ظروف سنگی در طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی یکی از علت های بیماری می تواند استفاده از ظروف مختلف برای پخت و پز غذا باشد.استفاده از ظروف مختلف برای پخت و پز غذا، از اهمیت ویژه ای در تغذیه برخوردار است. چون برخی از ظروف با آزاد کردن یون ها و ترکیبات مختلفی که در جنس، رنگ و یا لعاب آنها به کار گرفته شده است، موجب ایجاد تاثیرات سوئی بر بدن می شوند.

در طب سنتی ظروف سنگی جزو ظروف مناسب برای پخت غذا محسوب می شوند. این ظروف از نظر بهداشتی سالمند و تغییر در غذا ایجاد نمی کنند. شاید در نظر اول، کیفیت و طعم غذا مورد توجه قرار گیرد ولی باید به خاطر داشت کیفیت ظرفی که در آن غذا می خورید نیز به اندازه کیفیت مواد غذایی مورد مصرف، مهم است.

روایت از امام رضا (ع) درباره دیگ سنگی

در عیون الاخبار الرضا شیخ صدوق از اباصلت هروی یار نزدیک امام رضا (ع) نقل است: «حضرت رضا (ع) چون به روستای سناباد رسید به کوهی که مردم از سنگ آن برای تهیه غذای خود دیگ ها می ساختند تکیه داد و فرمود: «پروردگارا این کوه را برای مردم نافع قرار بده و برکت را در آن و ظرف هایی که از آن تهیه می کنند زیاد فرما.» سپس دستور داد، تا از آن کوه ظرف هایی برای حضرتش تهیه کردند حضرت رضا (ع) دستور می دادند در همان ظرف های سنگی برایشان غذا درست کنند از آن پس مردم به تشویق آن حضرت از همان کوه ظرف هایی تهیه کردند که برکت ویژه ای نصیب آن شده بود.

دیگ های سنگی سالم ترین ظروف هستند. چون انسان از خاک است اگر ظرف از سنگ و خاک سفالی باشد سنخیت دارد و آرامش دهنده است لذا بهترین ظرف غذا ظروف سفالی و ظروف سنگی است.

ظروف سنگی

بهترین ظروف به ترتیب اهمیت (جهت پخت و پز)

۱- ظروف سنگی (بهترین و سالمترین ظرف)
۲- ظروف سفالی با لعاب طبیعی
۳- ظروف مسی
سه مورد فوق جهت پخت و پز و موارد ذیل جهت خوردن مد نظر هستند:

۴- ظروف بلورین
۵- ظروف چینی نشکن (سرامیکی از نافع ترین ظروف)

دیزی های سنگی سالم ترین ظروف ارگانیک از دیدگاه طب سنتی هستند و ظروف تفلون همچنین ظروف آلومینیومی بیماری زا و گاها سرطان آور است و از نظر سازمان بهداشت جهانی به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

دکتر پروانه کاظمی، مشاور تغذیه با بیان اینکه ظرف‌های سنگی سبب می‌شوند آب غذا کم نشود، گفت :

  • آزاد شدن املاح مفید موجود در این قابلمه‌های سنگی، به مرور زمان و بتدریج سبب تأمین مواد مورد نیاز بدن و خوش طعم شدن فوق‌العاده غذا می‌شود.
  • استفاده از ظرف‌های سنگی سبب آزاد شدن آهن و مواد معدنی در بدن می‌شود که برای خون سازی، شادی و نشاط در بدن مورد نیاز است.
  • ظروف سنگی به خاطر خاصیت مغناطیسی که دارند، سبب تأمین آهن مورد نیاز بدن می‌شوند.
  • ظروف سنگی غنی از آهن و منیزیم هستند و برای بدن بسیار مفید اند. این سنگ قابلیت مطلوبی در انتقال و مقاومت در برابر حرارت داشته و ظرف‌های ساخته شده و سنگ هایی که با آن دیگ ساخته می شود، کاملاً طبیعی بوده و قابلیت تراش و چکش خوری فراوانی دارد.
  • هیچ‌گونه پوشش شیمیایی و غیر طبیعی داخل آن وجود ندارد تا از بیمار شدن و سرطان و… بیمناک باشیم.

جهت خرید قابلمه سنگی همین حالا به صفحه اصلی سایت آقای سنگی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *