آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه آش در قابلمه سنگی

طرز تهیه آش در قابلمه سنگی

آش رشته یک غذای سنتی بسیار خوشمزه است و جایگاه ویژه ای در سفره مهمانی ما ایرانی ها دارد و طرفداران زیادی هم دارد. این بار قصد داریم برای شما طرز تهیه آش در قابلمه سنگی را بگوییم که واقعا طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارد طوری که کافی است فقط یک بار در قابلمه سنگی آش رشته بپزید تا متوجه طعم متفاوت این آش با سایر آش های طبخ شده در ظروف دیگر شوید و برای همیشه آش را در این ظروف سنگی طبخ و آماده کنید.

مواد لازم جهت تهیه آش رشته در دیگ سنگی

نخود، لوبیای قرمز و چیتی، عدس از هر کدام پنجاه گرم
سبزی آش آماده و تمیز شده شامل (اسفناج، تره، گشنیز، جعفری، شوید) 600 گرم
کرفس و پیازچه در صورت دلخواه 60 گرم
رشته آش 80 گرم
پیاز متوسط 3 عدد
سیر 5 حبه
زرد چوبه 1 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
نعناع خشک 2 قاشق غذا خوری
کشک به میزان لازم
روغن به مقدار لازم

این میزان مواد لازم برای تهیه آش جهت 4 الی 5 نفر است.

طرز تهیه آش رشته

1) ابتدا حبوباتی را که از شب قبل خیس کرده اید و آب آن را چندیدن مرتبه عوض کرده اید را بگذارید تا با مقداری آب روی حرارت جوش بیاید و چندین دقیقه بجوشد و آب آن را دور بریزید تا نفخ آن گرفته شود.

2) پیازها را خلال کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا سرخ و طلایی شود بعد از اینکه طلایی شد مقداری از آن را برای تزیین روی آش کنار بگذارید و مابقی را زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید . سیرها را نیز به همین روش سرخ کنید و مقداری از آن را برای تزیین کنار بگذارید و مابقی به پیازها اضافه کنید.

3) حبوبات را به پیازداغ و سیرداغ ها اضافه کنید و یه تفت مختصر بدهید سپس به میزان لازم آب به آن اضافه کنید تا حبوبات کاملا پخته شود.
4) نکته: توجه داشته باشید که از آنجا که غذا در دیگ سنگی به آرامی پخته و جا می افتد نیازی به اضافه کردن آب خیلی زیاد برای پخت حبوبات آش نیست.

5) بعد از پخت حبوبات نوبت به اضافه کردن سبزی ها است . سبزی ها را اضافه کنید و اجازه دهید 45 دیگر بپزد تا سبزی ها هم کاملا پخته شوند ( سبزی آش را خیلی ریز نکنید چرا که در آش به چشم نمی آیند و در زیبایی آش هم خیلی دیده نمی شوند).

6) در این مرحله رشته آش را اضافه کنید و سریع شروع به هم زدن آش کنید تا رشته ها به هم نچسبند. اجازه دهید رشته ها هم بپزند و آش کاملا جا بیفتد و آماده سرو شود . در این مرحله نمک را به آش اضافه کنید .( خیلی نگذارید آش سفت شود چرا که بعد از خاموش شدن شعله آش بیشتر جا افتاده می شود و سفت می شود).

7) در ظرفی 2 قاشق غذاخوری روغن ریخته و نعناع داغ را آماده کنید. زیر شعله را سریع خاموش کنید تا نعناع ها نسوزد. مقداری از نعناع را به آش اضافه کرده و مابقی را برای تزیین کنار بگذارید.

8) آش رشته را در ظرفی بریزید و با کشک ، نعنا داغ، پیاز داغ و سیرداغ تزیین کرده و نوش جان کنید.

دو نکته

برای خوشمزه تر شدن آش رشته می توانید از مقداری روغن دنبه هم استفاده کنید که بسیار طعم آش را لذیذتر می کند.

اگر آش شما به خوبی لعاب نداده بود می توانید 2 قاشق غذاخوری آرد را با کمی آب سرد حل کنید و به آش اضافه کنید تا اندکی بجوشد و آش رشته لعاب دار و جا افتاده شود. هر چند که آش رشته در دیگ سنگی به خوبی جا افتاده و لعاب دار می شود و نیازی به این کار نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *