آشپزی با آقای سنگی

طرز تهیه یخنی درگزی در قابلمه سنگی

طرز تهیه یخنی درگزی در قابلمه سنگی

حتما تا به حال برای یک بار هم که شده غذای سنتی یخنی را خورده و یا اسم آن به گوشتان خورده و چیزهایی در مورد آن می دانید. طرز تهیه یخنی یکی از غذاهای سنتی و محلی فوق العاده خوشمزه و لذیذ شهرستان درگز واقع در شمال استان خراسان رضوی است . یخنی در اکثر فرهنگ‌های لغت به عنوان گوشت پخته شده در مقابل گوشت خام به کار می برند و معمولا یخنی کردن گوشت را به معنای پختن آن می دانند.

این غذا همین طور و به خودی خود بسیار لذیذ است چه برسد به این که طبخ و پختن این غذای سنتی در تابه سنگی و یا دیگ سنگی انجام شود که دیگر واقعا مزه اصیل خود را پیدا می کند و به شدت جا افتاده می شود.

مواد لازم و طرز تهیه یخنی درگزی در قابلمه سنگی

  • گوشت سردست یا ران گوسفند ترجیحا با استخوان و چربی : 600 تا 800 گرم
  • کره یا روغن حیوانی ( روغن زرد یا روغن دنبه) : به مقدار لازم
  • پیاز : 3 عدد بزرگ
  • نمک و زردچوبه و مقداری فلفلل سیاه : به میزان لازم

یخنی در ظروف سنگی

اول دیگ سنگی را آب بریزید و بگذارید روی شعله تا جوش بیاید، پیازها را خلالی خرد کنید طوریکه اندازه آنها نه خیلی درشت و نه خیلی ریز باشد. بعد کره یا روغن حیوانی را در تابه سنگی روی حرارت گذاشته تا باز شود و پیازها را داخل آن ریخته تا سرخ و طلایی شود (بگذارید پیازها یکدست سرخ و کاراملی شوند و عجله نکنید).

وقتی که پیازها کامل سرخ و به رنگ قهوه ای در آمد مقداری به آن زردچوبه و کمی هم فلفل در صورت دلخواه اضافه کرده و کمی تفت دهید. حالا پیازهای آماده شده را درون آب جوش آمده در قابلمه سنگی بریزید و تکه های گوشت را هم به آن اضافه کنید و سر قابلمه را گذاشته و شعله را ملایم کنید تا یخنی شما کاملا پخته و جا افتاده شده و به زبان عامیانه به روغن بیفتد. بیست دقیقه قبل از اینکه شعله را خاموش کنید به یخنی خوشمزه تان نمک را هم اضافه کنید .

چند نکته مهم برای اینکه یخنی درگزی شما اصولی تر و با همان مزه محلی آماده شود:

  • جهت خوشمزه و لذیدتر شدن یخنی از گوشت سردست یا ماهیچه بره به همراه استخوان و کم چربی استفاده کنید.
  • همانطور که گفتیم مهم‌ترین نکته در پخت یخنی خوب کاراملی شدن پیاز است.
  • ادویه این غذا غالبا فقط نمک و زردچوبه و گاها کمی فلفل سیاه است، اما بنا به سلیقه می‌توانید از دارچین هم استفاده کنید.
  • پیازها خیلی درشت و خیلی ریز خرد نشوند.
  • استفاده از پیاز محلی در درگز یکی از دلایل خوشمزه شدن این غذای لذیذ است.
  • اگر گوشت شما چربی نداشت می‌توانید از مقداری دنبه گوسفند استفاده کنید به این شکل که دنبه را ریز ریز کنید و آنها را با پیازها تفت دهید و بگذارید با یخنی بپزد و بعد آن را خارج کنید یا در صورت علاقه داشتن همراه خود یخنی میل کنید که طعم آن لذیذتر هم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *